Tallin

Morgonen såg det ut så här. Kuling, metervis med snö och snöstorm. Kändes inte sådär jättelockande med att åka till Estland....över Baltiska havet.
Men det löste sig. Båten gick längs Finlands kust. Och bara rätt över från Helsingfors sedan. Man behövde bara ta en titt ut från båten för att inse att hände det något kunde man lika gärna stanna i hytten att dö än att försöka rädda sig. Is is is is och svart vatten, snö som snöade på tvären.

Sadam betyder hamn på estniska. Det var så kallt i Estland, vidrigt blåsigt, man visste inte hur fort man skulla komma in om man gick ut. Lupan höll sig i 2.5 dagar från att bajsa och kissar gör hon inte på en båt.


Utställningshallen var jättefin och precis utanför Tallin. Den var fördelad på 3 dagar så det var inte så där knökfullt.




Där håller han nog rosetterna bakom ryggen.
Excellent!!
Bästa Lupan!! Blev BIR, Estnisk och Internationell champion. 7År gammal. Jag trodde aldrig det skulle gå vägen. Hundarna var fina och handlerna superduktiga. Ärligt talat har jag inte förstått bedömningsystemet än...man fick springa flera gånger. Enda jag vet är att vi vann alla gångerna! De har ju junior champions där, så de sprang för sig och fick väl kanske inte vara med och konkurrera om de vanliga certen. Men däremot om bästa tik.
Vänta, vänta och vänta...så är det på hunduställning.


Måttligt road är husse.


Den här kunde man ju inte låta bli att fota en Staffe-Tyra!

Barn med hund togs på stort allvar. Handling tävlingarna liknade inövade kadriljer till häst. Barn i fina dräkter och kostymer. Oj så duktiga de var! Inte ett steg fel och svich så böt de hundar med varandea och lika felfritt fortsatte det. Man kände sig pinsam jämfört med 12 åringar. På bilden ses Cirneco dell'Etna. Ingen hund man ser till vardags.

Den här bilden visar jag för att det var en sådär tråkig människa på båten hem som gick och anmälde i receptionen att det fanns en kamphund ombord på båten och att det är en säkerhetsrisk när det finns barn på båten! Säkerhets risk? Euhh fanns nog rätt gott om farliga människor där också, säkert både våldtäktsmän, våldsverkare, kanske till och med mördare. Fulla dessutom. Men tilbaka till bilden. Amstaffdomaren blev biten, rätt ordenligt och INTE av en amstaff utan av en sådan där gullig hund, med mycket päls, som ser ut som en liten björn. Tror ni de hade gjort samma anmälan om den hunden varit på båten?

Prince 6 mån var också på inoff utställning i helgen. Domaren tyckte han var för lätt och liten. Tycker han är ett riktigt snyggo!

Bina har också varit på inoff. Hon blev BIM med HP :-)
Jag åker gärna tillbaka till Tallin på uställning. Men då på sommaren tack.Vi gick på många restauranger, det är ju relativt billigt där. Restaurangerna var så fint och mysigt renoverade, överallt fick man lust att gå in. Märkliga kombinationer med maten dock. Vildsvin med wienerbröd...skulle kanske vara lyxigt? Jag fick ju ryck att jag skulle äta på en medeltidsrestarang. Lite turistigt men så fint gjort. Allt var medeltid, glas, kläder, meny eller ja vi fick bestick, det antar jag att man inte hade. Det var nog mest med händerna. Glasen var gjorda så man inte skulle halka med fettiga händer. Maten då? Hare, björn, lax, vildvin, kanin och sådant. Blä jag fick stora vita bönor med smaklös bechamel sås och kaviar på toppen...














Kommentarer

  1. Grattis Grattis *hoppar hysteriskt* ;o) Såå roligt att tanten från U-väsby vann, snacka om stiiil!!

    Kram Eleonora & Prince

    SvaraRadera
  2. Låter som en spännande resa till Estland :-) Förutom den idiotiska anmälaren på båten... =? Herregud säger jag bara. Kommer inte på annat, för man tror ju knappt att det är sant. Ironiskt att domaren blev biten av en annan "söt" ras. Vilket nog händer titt som tätt, men då ses det mellan fingrarna på ett helt annat sätt. Ja, lika släppa det där för jag irriterar redan upp mig.

    Prince ser jättefin ut tycker jag också! Alldeles lagom, snarare åt det kraftigare hållet, för att vara 6 månader. Tråkigt när en del domare ska ha dem så färdiga som juniorer. Han kommer bli en riktigt snygg hane! Han håller vi ögonen på ;-) Vi ses imorgon! Hej svej!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar