Jag har inte fått ihop någon årskrönika i år :( Och nu ligger jag så långt efter att jag inte vad jag glömt bort. Men nu måste jag ju skriva om Lilo och Carola! Hur vi än anstränger oss så hamnar vi ju bara i skuggan och verkar som vi knappt gjort något alls. Lilo startade i alla fall upp med att blir BIR på My Dog i början av året 2013 (vilket hon gjorde nu 2013 också), hon tävlade även i Rally där båda dagarna. Sedan har ju rallyt varit med sikte på SM för Carola. Lilo hade det tufft eftersom bara poängen för mästarklass räknades som SM poäng. Hon var ju långt från mästarklassen i början på året och tiden för hur länge man fick räkna poäng sträckte sig bara till juli månad. Vi har ju så få tävlingar mot de som bor söderut i Skåne och för att inte tala om de stackarna som bor i Norrland... Så Carola fick ta några vändor dit med också, till skåne alltså. Och varför inte? Kan man åka kors och tvärt över landet för en utställning kan man väl det för en rallytävling också. Men hon klarade det!! Lilo blev den första amstaffen att få Mästarklass titeln. Vi väntar på resultat om Årets Rally Terrier också. Chansen är nog stor att hon vunnit den :) Det var 40 st som fick starta i SM. Första dagen skedde en utgallring och de 20 bästa fick gå vidare till dagen efter. Lilo var en av dem! På stora SM dagen blev Lilo överladdad så hon hamna på en 19 :s plats. Så grymt bra!! Alla som har tävlat med en amstaff vet att det krävs mycket arbete utöver själva momentinlärningen och jag skulle önska alla kunde fatta hur mycket disiplinerad träning det behövs för sådana här prestationer. Man kan inte bli en bättre representant för rasen än Carola & Lilo!

Lilo avslutade året med att bli BIR på Stora Stockholm och Svensk Vinnare 2012. Och där i mellan tog hon ett Estniskt championat, BISS på specialen för andra gången och BIS 2 på en Terrierutställning. Sedan har jag bergis glömt något i skrivande stund. Tävlat i lydnad har hon också. Vågar nog tro att hon är ganska så ohotad att ta hem Bästa Show Amstaff också. Och på workpokalen lär det nog inte bli i täten också...

Sedan ville jag ju med glädje berätta att Lilos gamla mamma har också har också visat sig på styva linan och tagit ett viltspårchampionat så sent som i november. Varför jag inte kan skriva det med glädje är för att vi förlora Lupa för någon vecka sedan :( Hon fick en oerhört snabbväxande äcklig tumör i buken. Från att till synes vara helt frisk så var hon dödsjuk på 3 dagar. Jag trodde hon var skendräktig allternativt livmoderinflammation när jag gick till veterinären. Stackars Lupa, hon ställde alltid upp på allt man bad henne om. Lydnadstävlningar, championat runt om i olika länder, valpar, rallymomenten lärde hon sig i en hast och tävlade på specialen och gjorde jättebra ifrån sig. Duktig hund stod det i protokollet, inte duktig förare...hon hade säkert cancer när hon blev vilstpårchampion också. Allt är mycket konstigt hon har ju funnits här sedan barnen var små. Redan innan hon gick bort hade vi bestämt oss för att det är dags för valpar igen. Det var 3 år sedan i sommar. Tiden går fort. Vi har tur och ska använda oss av Hot red chili peppers from Pandoras box som ägs av Camilla Dannberg. Chillan kom till Sverige som 8v valp och jag känner att vi verkligen haft tur att hon växt upp till en tik som håller mått för avel. Chillan löper nu så strax kommer hanen upp också.

Tyvärr kan jag inte längre lägga upp bilder från datorn till bloggen :( Vet inte vad det beror på.

Kommentarer