Långhelgen som gått

I torsdags 30 maj gav vi oss av till Estland för att delta i en Terrierspecial och Estnisk vinnare 2013. Med oss hade vi Smilla och hennes son Prince, så jag hade åkt och hämtat dem redan på tisdagen. Tjabban fick vara hos Lupas hundvakt här i Väsby. Vi åkte ju såklart färja dit, vips så har 17h gått över natten och man är framme! Smilla och Prince känner ju inte varandra igentligen fast det är mor och son men de tycker så mycket om varandra, det underlättar ju verkligen allt. Eller de gillar ju igentligen allt och alla. Strålande sol i Estland hela helgen, vi hade bokat rum på en bed and breakfast i ett villaområde precis utanför stan, stort rymligt rum med superhärlig altan, vilken hundarna inte fick vara på, jag är helnojjig att de bara hoppar ut när man inte är beredd. Vattenkokare, kylskåp på rummet och sköna sängar för 400kr per natt, som hittat. Och nära till utställningen, som var på samma ställe båda dagarna, en gammal idrottsanläggning. Perfekt anordnad, massor med shopping, inga köer i ingångarna....jag hatar sådana när man släpar på hundar, packning och intyg och allt man ska ha, usch! Det var bara en sak som var lite läskig....alla vakthundar. Gatlopp när man gick ut, aldrig lösa hundar men de gamla trä staketen såg inte riktigt ut att hålla för varghybrider, rottweilers, tibetanska mastiffer, schäfrar och ovcharkor, nästan alltid gick de i par också. I princip varenda villa hade ett radarpar av någon stark hund. På kvällen tog de in dem så då var det rätt lugnt.

Vi tog oss lätt till utställningen, våra grannar var från St:Petersburg och hmm deras hund skulle bli svår att slå gissade jag, en liten finn och alert tik från King of Rings. Hela deras familj tyckte Smilla var jätterolig och hoppa på mig och lek med mig, skratta de om vart annat, så Smilla var på det humöret att alla på detta ställe vill leka, domaren också. Men domaren från Slovenien, Birgite Kremser tyckte detta var en tik "full of temperament, with Lovely expression and head" och det har hon ju rätt i :) Och tänk att Smilla vann bästa tik, den ryska tiken blev tvåa. Estnisk vinnare -13 och estnisk champion! Bir blev en finsk hane och Prince blev bästa hane två med cert och reserv cacib. Hanen som vann var redan internationell champion så reserv cacibet kommer bli ett riktigt cacib, jippi! De är inte så lätta att ta. Ärligt talat så var inte Prince på sitt allra showigaste humör utan lite jag-ska-lukta-efter-löptik-på-marken-mode. Men det gick ju bra ändå. Så ställde vi upp i bästa par och vann det. Sedan åkte vi hem för att vila, för jag ville vara med i best in show för det. Det hade blivit riktigt hett i arenan vid det laget och ingen skugga eller fläktande vind. Men gud så många det var med sedan, ett aldrig sinande led med bästa par. Jag var rätt avundsjuk på dem som hade sin små hundar att visa upp, två kanintaxar i kopplena eller något sådant. Det är rätt jobbigt att visa två amstaffar i sådan kaos i en hand tycker jag i alla fall. Men det gick så bra!! Andra gick det mindre bra, två grönlandshundar börja para sig och den stackars kvinnan gapa och skrek och fick med nöd och näppe isär dem. Jag vi fick ingen placering där jag är mer en nöjd med prestationen.

Smilla och Prince var hur snälla som helst, så på kvällarna sov de på rummet och vi var ute och käka gott på stan.

Nästa dag var det Terrier utställning, då var det dansk domare Kevin Brown. Och tänk Smilla blev BIR och Prince BIM båda fick cert då också. Domaren vill inte ens se dem mot varandra, för honom var Smilla den solklara vinnaren. Vi vann även bästa par. Den här dagen skulle vi ju åka hem vid 18 tiden, inchecking vid 16.30 så det blev inga finaler. Vi valde att åka till Pirita, havet med hundarna istället. Åh vad fint, kritvita stränder, hur långa som helst i solen. Jag våga inte släppa hundarna där tyvärr. Jag hade gärna stannat kvar en vecka till i Estland.

Helt fantastisk 1 BIR, 2 BIM, 1 Estnisk vinnare, 1 estnisk champion, 2 bästa par, 4 cert, 1 cacib, 1 reserv cacib på en helg. Vi är såklart helnöjda med domarna, som även gav kritik på hundarna som jag håller med dem om.


Och här hemma i Sverige har de inte legat på latsidan precis. Aysha har tagit 2 kvalificerade resultat i Rallylydnad Nybörjare och kan nu titulera sig RLDN Capa Tosta Big Bang. Stort grattis till Camilla som håller huvudet kallt med påhittiga Aysha och får henne att göra som hon vill.

Lilo har också tävlat, i vanligt ordning ;) På Södertälja BK kom hon 3:a i Agilityklassen! Hon har även tävlat 2ggr i lydnadsklass 2 och tagit 2st 2:priser. Lilo blir visst plötsligt på bushumör när det kommer till hoppet och nollar det. Grattis till dem också!













Sista kortet från Estland

Kommentarer